Teknisk hjelp til butikker på fantasitorget

Tips: bruk spørsmålstegnene til hjelp – noen ganger er det null hjelp, noen ganger er det på engelsk (kommer på norsk fortløpende) og noen ganger er det god hjelp.

Legge til nytt produkt

Produktbilder

Størrelse
For at fantasitorget.no og din butikk skal være så rask som mulig, så kan ikke produktbildene være så veldig store. Maksimal opplastingsstørrelse er på 2MB, men det er med all sannsynlighet mye større enn ett enkelt bilde trenger å være.
Hvis du tar bilder med et dedikert kamera (altså ikke telefonen), så tipper jeg at du vet hvordan du kan redusere størrelsen på bildene dine.
Hvis du tar bilder med mobilen din, så kan det godt hende du vet hvordan du gjør bildene små, men kanskje ikke. Du kan redusere kvaliteten på bildene ganske så mye uten at det vil være spesielt synlig – dette finner du nok på mobilens kamera under innstillinger og f.eks. «Picture quality». Prøv deg frem litt og se hvor lavt du kan gå uten at det går på bekostning av kvaliteten. Det finnes også mange apper som kan redusere størrelsen for deg etter at bildene er tatt.
I tillegg vil Fantasitorget komprimere bildene du laster opp uten at du trenger å tenke noe på det.

Navn
Bildet ditt heter antakelig et-eller-annet-med-mye-tall.jpg eller lignende. For å hjelpe Google og andre søkemotorer å forstå hva det er bilde av, gi bildet et beskrivende navn, knyttet til produktet ditt. I stedet for mellomrom i filnanvet, bruker du bindestrek. For eksempel «bukse-barn.jpg». Fyll også inn beskrivelse av og alternativ tekst til bildet ditt. Dette vil gjøre at du blir mer synlig for kunder på nett enn om du ikke endrer navn og fyller inn i skjemaet.

Enkelt produkt

Gå til «Min butikk» og velg «Produkter» i menyen på venstre side. Følg deretter oppskriften på bildet under.

Velg «Nedlastbar» og «Digital» hvis du skal legge inn et ikke-fysisk, nedlastbart produkt (hvis produktet er noe som kunden skal laste ned, f.eks et bilde eller en e-bok).
Velg «Digital» for alle andre ikke-fysiske produkter (altså at kunden ikke får tilsendt noe fysisk).
For digitale produkter forsvinner fraktprisen.

Når du velger kategori, så merk av i alle nivåene nedover. F.eks. hvis du skal legge inn en barnebukse, så velger du «Klær», «Barn» og «Bukser» (altså 3 blå haker totalt). Hvis du legger ut f.eks. et sett med bukse og genser, så kan du krysse av for flere kategorier: «Klær», «Barn», «Sett», «Gensere» og «Bukser».

Du kan overstyre standard fraktpris for et produkt – da fyller du inn her.

Du kan velge å sette en «behandlingstid» for produktet om du vil – da synes dette på produktsiden.

Hvis du er momspliktig, så legger du til mva her. Da vises priser inkludert mva. Du kan endre mva-satsen under «Mva-gruppe» om det trengs.

Er du ikke momspliktig, velger du «Ingen mva».

Under «Forbindelser» kan du legge inn forslag til andre produkter, enten en oppgradering (Up-sells) eller relaterte produkter (Cross-sells). Begynn å skrive inn navnet på produktet i feltene og legg til de du ønsker.

SEO er meget viktig å fylle inn for at ditt produkt skal bli funnet på nettet (f.eks. Google). Du legger inn ETT nøkkelord eller frase som beskriver produktet ditt – tenk etter hva dine kunder søker på når de skal finne ditt produkt.

I metabeskrivelsen legger du inn en beskrivelse på opptil 156 tegn (gjerne så nært opptil 156 som mulig), og du bør bruke nøkkelordet ditt minst en gang i denne beskrivelsen – gjerne helt på starten av beskrivelsen.

Du kan se utkastet før du publiserer ved å gå helt nederst på siden og trykke på knappen «SE UTKAST». Du kan lagre utkastet ved å trykke på «UTKAST», og du publiserer ved å trykke på knappen «PUBLISER».

Produkt med 1 variasjon

Her har du mange muligheter. Vi skal se på hvordan du kan gå frem for å starte, ved å lage et produkt med 1 variasjon, men du må nok kanskje klikke litt rundt selv for å bli kjent med alle mulighetene.

Velg først «Variabelt produkt».

Gå til «Egenskaper» og legg til en egenskap.

Da får du opp dette.

Skriv inn en beskrivende tekst for variasjonen du vil legge til, for eksempel farge. Skriv inn de ulike valgene kunden har – husk å skille valgene med en loddrett strek («pipe» – en egen knapp på tastaturet ditt).

5: Gå til «Varianter» og velg «Lag varianter fra alle egenskaper» under «Valg». Da får du opp en boks som på bildet – klikk «ok».

Nå har du laget 4 variasjoner av produktet ditt – en grå, en blå, en rosa og en lilla. Merk også at det er en som heter «Alle Farge» – denne styrer alle variantene samtidig. Denne kan du fjerne om du vil. Dersom den er der, så kan den overstyre egenskapene for variantene hver for seg. For eksempel kan du sette en pris for «Alle Farge».

Du kan fjerne en variant ved å trykke på den sorte x-en. Og du kan legge til en variant ved å trykke på det sorte pluss-tegnet nederst.

Klikk på den blå pilen på en variasjon hvis du vil ha ulike egenskaper for de ulike variantene.

På hver variant kan du gå inn og sette en pris og laste opp et eget bilde for den varianten om du vil. Hvis du vil håndtere lagerbeholdningen for hver variant, haker du av for «Håndtere lagerbeholdning» og skriver inn et antall i «Stock Qty» som da dukker opp.

Husk å skrive inn en pris (vanlig utsalgspris) – ellers vil det stå som utsolgt.

Produkt med flere variasjoner og lagerhåndtering

Du kan legge til så mange egenskaper du vil her – hver egenskap får sin egen nedtrekksmeny som kunden kan velge fra.

Når du har laget alle variasjoner (fra Valg->Lag varianter fra alle egenskaper), så får du en linje per variant, pluss de som heter noe med «Alle» – med disse kan du for eksempel velge «Alle Farger – 74» og sette en pris for disse og deretter «Alle farger – 80» og sette en annen pris for de.

Hvis du skal håntere lagerbeholdningen for hvert produkt med ulike egenskaper separat (f.eks du har 1 rosa kjole i størrelse 80, og 3 lilla kjoler i størrelse 74, etc), så må du fjerne alle de som heter noe med «Alle» og gå inn på hver variant separat og sette pris og lagerantall.

Du kan også gi hver variasjon et eget bilde her, om du ønsker, slik at når kunden velger en kjole i Lilla størrelse 86, så vises et bilde av en lilla kjole.

Fjerne (arkivere) produkt

Hvis du skal fjerne et produkt fra butikken din, så kan du bruke knapper som heter «Arkiver produkt» (under Produkter ligger det helt til høyre i kolonnen som heter «Handlinger») – dette vil skjule produktet fra butikken og du kan finne det igjen under «Arkiverte» produkter. Kundene vil kunne finne produktet om de søker på Fantasitorget eller en søkemotor (for eksempel Google), men de kan ikke kjøpe det.

Slette produkt

Dersom du vil ha det slettet fullstendig, så kan du bruke søppelbøtteknappen som du finner under produktoversikten. Men husk at slettingen er ugjenkallelig – slettet er slettet.

Dersom du bare vil fjerne produktet fra butikken, men kanskje vil ha det igjen senere, kan du trykke deg inn på produktet og trykke på «utkast» (ved siden av «publiser»-knappen) – da vil produktet bli til et utkast igjen og fjernet fra butikken din.

Butikkinnstillinger

Gå til «Min butikk» og velg «Innstillinger» fra menyen til venstre.

Butikk

Fyll inn informasjon om butikken din under «Butikk». Under butikk-«slug» velger du din nettadresse, på formen www.fantasitorget.no/butikk/det-du-skriver-inn-i-feltet – for eksempel www.fantasitorget.no/butikk/vesle-my

Sted

Fyll inn butikkens adresse. Nederst under «Butkkadresse» må du sette opp kartet som vises på butikksiden. Du må ikke vise akkurat ditt hus på det kartet om du ikke vil – tast inn byen din om du vil. Begynn å skrive i feltet, men så må du velge et av forslagene som dukker opp for at kartet skal bli riktig innstilt.

Frakt

Enkelt oppsett

Huke av for «Aktiver frakt», og velg «Enkelt oppsett» under «Fraktmetode».

Sett din standard fraktpris til det du ønsker, og så kan du også sette tilleggspris hvis kundene kjøper flere produkter samtidig.

Aktiver lokal henting ved å krysse av i «Aktiver lokal henting» om du ønsker det, og sett eventuelt en pris for lokal henting under «Lokal kostnad for henting».

Dersom du ønsker det, kan du sette et minimums ordrebeløp som aktiverer gratis frakt for kunden – dette vil da stå i kassen («kjøp for x mer for å få fri frakt»). Skriv da et beløp i «Gratis frakt minimum ordrebeløp» som aktiverer dette (for eksempel 999 for å gi gratis frakt ved ordre over 999,-).

Avansert oppsett

Huk av for «Aktiver frakt», og velg «Avansert oppsett» under «Fraktmetode». Her kan du definere dine egne fastpris-fraktmetoder som kundene kan velge mellom (f.eks en pris for Posten og en annen pris for Helt Hjem, eller med og uten sporing). Hvis du ønsker det, kan du også ta i bruk fraktklasser dersom du ønsker (du kan også velge å ikke bruke dette). Det er 3 fraktklasser, klasse 1-3, og dette fungerer slik at du kan definere en grunnpris for frakt, for eksempel 45 kr, og så kan du si for fraktklasse1 legg til 10 kr, for fraktklasse2 legg til 50 kr og for fraktklasse 3 legg til 100 kr. Når du lager et produkt, så må du velge en fraktklasse for produktet (kunden velger ikke dette), så om det er et stort produkt som er dyrt å sende, velger du kanskje at det er fraktklasse 3.

Nå skal vi gå gjennom oppsettet. Når du har valgt avansert oppsett, ser det ut som på bildet. Nå må du klikke på «Legg til fraktmåte».
Du kan legge til både gratis henting, henting i butikk og fastpris. Det meste er selvforklarende, så vi tar bare en titt på fastpris, som er mest komplisert.
Når du har trykket «LEGG TIL FRAKTMÅTE» for Fastpris, ser det ut som på bildet. Nå skal du trykke på «Rediger».
Her må du fylle ut Metodetittel – dette er det kundene ser når de skal velge fraktmetode. Kostnad (her 30) er grunnkostnaden. Pass på at du velger riktig mva-status («ingen» dersom du ikke er mva-registrert). Deretter kan du velge å fylle inn priser for fraktklasser DERSOM DU ØNSKER. Tenker du at det bare blir komplisert, så fyller du ikke inn noe. Da må du heller ikke velge disse fraktklassene når du lager et nytt produkt (mer om det litt senere). De to nederste feltene «Ingen kostnad for fraktklasse» og «Kalkuleringsmetode» kan du ignorere.
Når du har fylt ut alt du ønsker, ligner det kanskje på bildet under.
På bildet ser du hvordan det ser ut når du legger til (eller endrer på) et produkt. Her må du velge fraktklassen for produktet under «Fraktklasse». Velg «Ingen fraktklasse» dersom du enten ikke bruker fraktklasser eller dersom du bruker fraktklasser, men ønsker at dette produktet ikke skal tilhøre noen av klassene du bruker og altså får default-verdien for frakt.
Og sånn vil det kunne se ut for kundene 🙂

Betalingsmåter for kunder

Velg de du vil aktivere.

SEO

Skriv inn navnet på butikken din under «SEO-tittel».

Under «Metabeskrivelse» skriver du en kort beskrivelse (under 156 tegn, altså ikke ord, men tegn – tell her). Tenk ut noen nøkkelord som beskriver din butikk og dine produkter og bruk de i beskrivelsen.

Under «Meta-nøkkelord» så skriver du ord separert med komma (f.eks. «klær, babyklær, barneklær») som beskriver din butikk og dine produkter (altså det samme som over, bare ikke med fullstendige setninger).

Butikkens betingelser

Fyll inn slik du ønsker – denne informasjonen blir liggende på en egen arkfane på din butikkside (altså på www.fantasitorget.no/butikk/din-butikk). Dersom du har betingelser som avviker fra Fantasitorgets nominelle betingelser (www.fantasitorget.no/betingelser/ og www.fantasitorget.no/personvernerklaering/) så må du skrive det her, ellers vil kunden forholde seg til de nominelle.

Her kan du også beskrive hva slags betalingsmuligheter du tilbyr når kunden velger «offline betaling» (bankoverføring, kortbetaling, det du kan tilby).

Ordrelisten

For å se dine ordre, går du til Min butikk fra hovedsiden, og velger ordre. Herfra kan du se på ordre, og endre status på ordre. Du ser også hvor mye provisjon du skal betale til Fantasitorget (du trenger ikke foreta deg noe for å betale provisjonen før du får den månedlige fakturaen fra Fantasitorget).

Retur og refusjon av innbetaling

Dersom kunden av en eller annne grunn (angrerett for eksempel) skal få igjen pengene for en ordre, så kan kunden gjøre det via «Min konto».

Kundene får opp dette skjemaet når de trykker på «Refusjon».

Kunden kan velge «Full refusjon» i nedtrekksmenyen øverst til høyre for å få opp dette skjemaet.

Du som butikk kan også initiere en refusjon, men kun dersom ordren er ubetalt, for eksempel dersom du var utsolgt for et produkt, eller dersom kunden har informert deg om at h*n angrer på kjøpet. Da går du til Innstillinger->Ordre, finner riktig ordre på listen og trykker på Refusjonsforespørsel (de to pilene i en firkant, helt til høyre).

Finner du ikke knappen for refusjonsforespørsel, så send meg en melding fra nettbutikken eller en e-post, så ordner jeg det manuelt.

Det er viktig at kjøpet blir refundert i Fantasitorget-systemet, slik at du ikke blir fakturert for provisjon for en handel som ikke skjedde eller ble angret.

Refusjonen går ikke automatisk – du som butikk vil finne refusjonsforespørselen under Innstillinger->Refusjon (som avbildet) og admin på Fantasitorget må godkjenne eller avbryte refusjonen.

Dersom kunden har trykket på «Refusjon», så send en e-post eller melding til Fantasitorget og fortell om den skal godkjennes eller ikke, og eventuelt hva som er årsaken til refusjonen dersom kunden ikke har forklart det.

Dersom du som butikk trykket på refundere et kjøp, så kontakt Fantasitorget på e-post eller send en melding ved å trykke på bjella øverst til høyre og gå nederst på siden. Husk å skrive inn årsaken til refusjonen.

Husk at du som butikk må håndtere den faktiske refusjonen av penger til kunden.

Omtaler

Kundene kan legge igjen omtaler av butikker og av produkter. De må være logget inn for å gjøre dette, og du som butikk må godkjenne anmeldensen før den blir offentliggjort. Merk at det ikke er anledning til å sensurere omtaler – folk har lov til å være misfornøyde. Men det er klart at hvis det er en misforståelse ute og går, eller et teknisk problem, så kontakt gjerne den misfornøyde kunden og se om h*n kan bli en superfornøyd kunde allikevel.

Gå til «Min butikk» og velg «Omtaler» på venstre side. Under «Handlinger» trykker du på «godkjenn».

Skroll til toppen
Laget av Real Cookie Banner