Teknisk hjelp til butikker på fantasitorget

Tips: bruk spørsmålstegnene til hjelp – noen ganger er det null hjelp, noen ganger er det på engelsk (kommer på norsk når jeg får tid til å oppdatere) og noen ganger er det god hjelp.

Lurer du på noe, send meg en e-post 🙂 vanja@fantasitorget.no

Legge til nytt produkt

Produktbilder

Størrelse
For at fantasitorget.no og din butikk skal være så rask som mulig, så kan ikke produktbildene være så veldig store. Jeg har laget et eget litt innlegg om det her: www.fantasitorget.no/bildeguide/

Navn
Bildet ditt heter antakelig et-eller-annet-med-mye-tall.jpg eller lignende. For å hjelpe Google og andre søkemotorer å forstå hva det er bilde av, gi bildet et beskrivende navn, knyttet til produktet ditt. I stedet for mellomrom i filnavnet,kan du bruke bindestrek. For eksempel «bukse-barn.jpg». Fyll også inn beskrivelse av og alternativ tekst til bildet ditt. Dette vil gjøre at du blir mer synlig for kunder på nett enn om du ikke endrer navn og fyller inn i skjemaet.

Enkelt produkt

Gå til «Min butikk» og velg «Produkter» i menyen på venstre side. Følg deretter oppskriften på bildet under.

Velg både «Nedlastbar» og «Digital» hvis du skal legge inn et ikke-fysisk, nedlastbart produkt (hvis produktet er noe som kunden skal laste ned, f.eks et bilde eller en e-bok eller en oppskrift på PDF).
Velg kun «Digital» for alle andre ikke-fysiske produkter (når det ikke er noe de skal laste ned).
For digitale produkter er frakt automatisk 0 kr. Velger du kun «Nedlastbar», men glemmer «Digital», da blir det frakt på den nedlastbare produktet, og det vil du nok ikke 🙂

Du laster opp en eller flere filer her, som kunden får automatisk på e-post når ordren er satt til fullført. OBS: Pass på å få betaling før du endrer ordrestatusen.

Dersom du senere ønsker å gjøre endringer på den digitale filen, kan du laste opp en ny versjon. Den vil være tilgjengelig for tidligere kunder så lenge du ikke endrer på navnet. Dersom du endrer navnet eller legger til flere filer, kan kunden ikke få tak i disse.

Når du velger kategori, så merk av i alle nivåene nedover. F.eks. hvis du skal legge inn en barnebukse, så velger du «Klær», «Barn» og «Bukser» (altså 3 blå haker totalt). Hvis du legger ut f.eks. et sett med bukse og genser, så kan du krysse av for flere kategorier: «Klær», «Barn», «Sett», «Gensere» og «Bukser». Unngå å bruke «Ukategorisert» så langt det er mulig.

Du kan overstyre standard fraktpris for et produkt – da fyller du inn her.

Du kan velge å sette en «behandlingstid» for produktet om du vil – da synes dette på produktsiden.

Hvis du er momspliktig, så legger du til mva her. Da vises priser inkludert mva. Du kan endre mva-satsen under «Mva-gruppe» om det trengs.

Er du ikke momspliktig, velger du «Ingen mva» (dette velges som standard).

Under «Forbindelser» kan du legge inn forslag til andre produkter, enten en oppgradering (Up-sells) eller relaterte produkter (Cross-sells). Begynn å skrive inn navnet på produktet i feltene og legg til de du ønsker.

SEO er meget viktig å fylle inn for at ditt produkt skal bli funnet på nettet (f.eks. Google). Du legger inn ett nøkkelord eller frase som beskriver produktet ditt – tenk etter hva dine kunder søker på når de skal finne ditt produkt.

I metabeskrivelsen legger du inn en beskrivelse på opptil 156 tegn (gjerne så nært opptil 156 som mulig), og du bør bruke nøkkelordet ditt minst en gang i denne beskrivelsen – gjerne helt på starten av beskrivelsen. Bruk naturlig språk, ikke bare en oppramsing av ord.

Du kan se utkastet før du publiserer ved å gå helt nederst på siden og trykke på knappen «SE UTKAST». Du kan lagre utkastet ved å trykke på «UTKAST», og du publiserer ved å trykke på knappen «PUBLISER».

Produkt med 1 variasjon

Her har du mange muligheter. Vi skal se på hvordan du kan gå frem for å starte, ved å lage et produkt med 1 variasjon, men du må nok kanskje klikke litt rundt selv for å bli kjent med alle mulighetene.

Velg først «Variabelt produkt».

Gå til «Egenskaper» og legg til en egenskap.

Da får du opp dette.

Skriv inn en beskrivende tekst for variasjonen du vil legge til, for eksempel farge. Skriv inn de ulike valgene kunden har – husk å skille valgene med en loddrett strek («pipe» – en egen knapp på tastaturet ditt).

5: Gå til «Varianter» og velg «Lag varianter fra alle egenskaper» under «Valg». Da får du opp en boks som på bildet – klikk «ok».

Nå har du laget 4 variasjoner av produktet ditt – en grå, en blå, en rosa og en lilla. Merk også at det er en som heter «Alle Farge» – denne styrer alle variantene samtidig. Denne kan du fjerne om du vil. Dersom den er der, så kan den overstyre egenskapene for variantene hver for seg. For eksempel kan du sette en pris for «Alle Farge».

Du kan fjerne en variant ved å trykke på den sorte x-en. Og du kan legge til en variant ved å trykke på det sorte pluss-tegnet nederst.

Klikk på den blå pilen på en variasjon hvis du vil ha ulike egenskaper for de ulike variantene.

På hver variant kan du gå inn og sette en pris og laste opp et eget bilde for den varianten om du vil. Hvis du vil håndtere lagerbeholdningen for hver variant, haker du av for «Håndtere lagerbeholdning» og skriver inn et antall i «Stock Qty» som da dukker opp.

Husk å skrive inn en pris (vanlig utsalgspris) – ellers vil det stå som utsolgt.

Produkt med flere variasjoner og lagerhåndtering

Du kan legge til så mange egenskaper du vil her – hver egenskap får sin egen nedtrekksmeny som kunden kan velge fra.

Når du har laget alle variasjoner (fra Valg->Lag varianter fra alle egenskaper), så får du en linje per variant, pluss de som heter noe med «Alle» – med disse kan du for eksempel velge «Alle Farger – 74» og sette en pris for disse og deretter «Alle farger – 80» og sette en annen pris for de.

Hvis du skal håntere lagerbeholdningen for hvert produkt med ulike egenskaper separat (f.eks du har 1 rosa kjole i størrelse 80, og 3 lilla kjoler i størrelse 74, etc), så må du fjerne alle de som heter noe med «Alle» og gå inn på hver variant separat og sette pris og lagerantall.

Du kan også gi hver variasjon et eget bilde her, om du ønsker, slik at når kunden velger en kjole i Lilla størrelse 86, så vises et bilde av en lilla kjole.

Fjerne produkt

Hvis du skal fjerne et produkt fra butikken din, så kan du bruke knapper som heter «Arkiver produkt» (under Produkter ligger det helt til høyre i kolonnen som heter «Handlinger») – dette vil skjule produktet fra butikken og du kan finne det igjen under «Arkiverte» produkter. Kundene vil kunne finne produktet om de søker på Fantasitorget eller en søkemotor (for eksempel Google), men de kan ikke kjøpe det.

Dersom du bare vil fjerne produktet fra butikken, men kanskje vil ha det igjen senere, kan du trykke deg inn på produktet og trykke på «utkast» (ved siden av «publiser»-knappen) – da vil produktet bli til et utkast igjen og fjernet fra butikken din, og kan heller ikke søkes opp.

Slette produkt

Dersom du vil ha det slettet fullstendig, så kan du bruke søppelbøtteknappen som du finner under produktoversikten. Men husk at slettingen er ugjenkallelig – slettet er slettet.

Butikkinnstillinger

Gå til «Min butikk» og velg «Innstillinger» fra menyen til venstre.

Butikk

Fyll inn informasjon om butikken din under «Butikk». Under butikk-«slug» velger du din nettadresse, på formen www.fantasitorget.no/butikk/det-du-skriver-inn-i-feltet – for eksempel www.fantasitorget.no/butikk/minbutikk. Ikke bruke emojier eller rare tegn i adressen (ikke f.eks. / eller ‘), og det kan være lurt å unngå æøå.

Sted

Fyll inn butikkens adresse.

Frakt

Enkelt oppsett

Huke av for «Aktiver frakt», og velg «Enkelt oppsett» under «Fraktmetode».

Sett din standard fraktpris til det du ønsker, og så kan du også sette tilleggspris hvis kundene kjøper flere produkter samtidig.

Aktiver lokal henting ved å krysse av i «Aktiver lokal henting» om du ønsker det, og sett eventuelt en pris for lokal henting under «Lokal kostnad for henting».

Dersom du ønsker det, kan du sette et minimums ordrebeløp som aktiverer gratis frakt for kunden – dette vil da stå i kassen («kjøp for x mer for å få fri frakt»). Skriv da et beløp i «Gratis frakt minimum ordrebeløp» som aktiverer dette (for eksempel 999 for å gi gratis frakt ved ordre over 999,-).

Avansert oppsett

Huk av for «Aktiver frakt», og velg «Avansert oppsett» under «Fraktmetode». Her kan du definere dine egne fastpris-fraktmetoder som kundene kan velge mellom (f.eks en pris for Posten og en annen pris for Helt Hjem, eller med og uten sporing). Hvis du ønsker det, kan du også ta i bruk fraktklasser dersom du ønsker (du kan også velge å ikke bruke dette). Det er 3 fraktklasser, klasse 1-3, og dette fungerer slik at du kan definere en grunnpris for frakt, for eksempel 45 kr, og så kan du si for fraktklasse1 legg til 10 kr, for fraktklasse2 legg til 50 kr og for fraktklasse 3 legg til 100 kr. Når du lager et produkt, så må du velge en fraktklasse for produktet (kunden velger ikke dette), så om det er et stort produkt som er dyrt å sende, velger du kanskje at det er fraktklasse 3.

Nå skal vi gå gjennom oppsettet. Når du har valgt avansert oppsett, ser det ut som på bildet. Nå må du klikke på «Legg til fraktmåte».
Du kan legge til både gratis henting, henting i butikk og fastpris. Det meste er selvforklarende, så vi tar bare en titt på fastpris, som er mest komplisert.
Når du har trykket «LEGG TIL FRAKTMÅTE» for Fastpris, ser det ut som på bildet. Nå skal du trykke på «Rediger».
Her må du fylle ut Metodetittel – dette er det kundene ser når de skal velge fraktmetode. Kostnad (her 30) er grunnkostnaden. Pass på at du velger riktig mva-status («ingen» dersom du ikke er mva-registrert). Deretter kan du velge å fylle inn priser for fraktklasser DERSOM DU ØNSKER. Tenker du at det bare blir komplisert, så fyller du ikke inn noe. Da må du heller ikke velge disse fraktklassene når du lager et nytt produkt (mer om det litt senere). De to nederste feltene «Ingen kostnad for fraktklasse» og «Kalkuleringsmetode» kan du ignorere.
Når du har fylt ut alt du ønsker, ligner det kanskje på bildet under.
På bildet ser du hvordan det ser ut når du legger til (eller endrer på) et produkt. Her må du velge fraktklassen for produktet under «Fraktklasse». Velg «Ingen fraktklasse» dersom du enten ikke bruker fraktklasser eller dersom du bruker fraktklasser, men ønsker at dette produktet ikke skal tilhøre noen av klassene du bruker og altså får default-verdien for frakt.
Og sånn vil det kunne se ut for kundene 🙂

Betalingsmåter for kunder

Velg de du vil aktivere (Offline betaling, Vipps). Begge disse betalingsmåtene er manuelle – ingenting skjer automatisk. Du må selv kontakte kunden og få betaling. Veldig viktig å få med seg 🙂

SEO

Skriv inn navnet på butikken din under «SEO-tittel».

Under «Metabeskrivelse» skriver du en kort beskrivelse (under 156 tegn, altså ikke ord, men tegn – tell her). Tenk ut noen nøkkelord som beskriver din butikk og dine produkter og bruk de i beskrivelsen.

Under «Meta-nøkkelord» så skriver du ord separert med komma (f.eks. «klær, babyklær, barneklær») som beskriver din butikk og dine produkter (altså det samme som over, bare ikke med fullstendige setninger).

Butikkens betingelser

Viktig å fylle inn slik at kunder vet hvem de kjøper fra (privat/næringsdrivende) og hva de skal forholde seg til. Denne informasjonen blir liggende på en egen arkfane på din butikkside (altså på www.fantasitorget.no/butikk/din-butikk). Merk at dersom du ikke skriver noe, så er det de nominelle betingelsene som gjelder: www.fantasitorget.no/betingelser/ og www.fantasitorget.no/personvernerklaering/

Her kan du også beskrive hva slags betalingsmuligheter du tilbyr når kunden velger «offline betaling» (bankoverføring, kortbetaling, det du kan tilby).

Ordrelisten

For å se dine ordre, går du til Min butikk fra hovedsiden, og velger ordre. Herfra kan du se på ordre, og endre status på ordre. Du ser også hvor mye provisjon du skal betale til Fantasitorget (du trenger ikke foreta deg noe for å betale provisjonen før du får den månedlige fakturaen fra Fantasitorget).

Ordre

Du får en e-post når du får en ny ordre, samt et varsel på kontrollpanelet på Fantasitorget. Når du får en ordre, må du kontakte kunden for å få betalt (kunden har enten valgt offline betaling eller Vipps – uansett hva som er valgt, så må du nå foreta deg noe manuelt for å få betalingen (den går ikke automatisk).

Når du trykker deg inn på ordren, vil du se at den har en ordrestatus. Her kan du endre til «Avventer betaling» hvis du ønsker (du må ikke) for å holde oversikt selv.

Det er viktig at du endrer ordrestatusen til «Fullført» eller «Sendt» når du har sendt av gårde varen(e). Da får kunden en e-post hvor det står at bestillingen er fullført. Hvis handlen ikke fullføres, f.eks. fordi du ikke får kontakt med kunden, du få avbrutt bestillingen, ellers vil du bli fakturert for provisjon. Mer om retur og sletting av ordre i neste avsnitt.

Retur og sleting av ordre

Hvis du ikke får kontakt med kunden eller kunden bruker angrefristen sin, du huske på å få fjernet ordren. Ellers dukker provisjonen for denne opp på den månedlige fakturaen din.

Du kan enten sende meg en e-post (vanja@fantasitorget.no) og be om at ordren slettes. Legg ved ordrenummeret.

Eller du kan gjøre det via Min butikk. Da går du til Innstillinger->Ordre, finner riktig ordre på listen og trykker på «Slett ordre» (de to pilene i en firkant, helt til høyre i bildet).

Viktig! Dersom kunden allerede har betalt, må du selv sørge for å betale tilbake pengene til kunden. Ingen betaling skjer automatisk på Fantasitorget.

Omtaler

Kundene kan legge igjen omtaler av butikker og av produkter. De må være logget inn for å gjøre dette, og du som butikk må godkjenne anmeldelsen før den blir offentliggjort. Merk at det ikke er anledning til å sensurere omtaler – folk har lov til å være misfornøyde. Men det er klart at hvis det er en misforståelse ute og går, eller et teknisk problem, så kontakt gjerne den misfornøyde kunden og se om h*n kan bli en superfornøyd kunde allikevel – noen ganger trengs det bare litt kommunikasjon 🙂

Gå til «Min butikk» og velg «Omtaler» på venstre side. Under «Handlinger» trykker du på «godkjenn».

Handlekurv
Skroll til toppen